سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تعمیر و سرویس کولر آبی

تعمیر و سرویس کولر آبی

در این مطلب به بررسی کارهایی که 1 سرویس کار کولر باید انجام دهد میپردازیم . در آغاز فصل گرما ممکن است در طول یک یا چند روز به فکر راه اندازی و سرویس کولر آبی و گازی خود بیفتند و در این بین ممکن است نتوانند در طول زمانی کوتاه به یک سرویس کار ماهر دسترسی داشته باشند و از طرفی موج ناگهانی گرما باعث شده است که نیاز به راه اندازی و سرویس کولر آبی و گازی به صورت سریع باشد . پس بهتر است خود دست به کار شده و نیاز خود را راسا اقدام به سرویس و تعمیر کولر آبی نموده تا نیاز خود را مرتفع کنید . این کار زمان زیادی نمیبرد و فقط به یک مقدار روغن برای روغن کاری یک برس سیمی و ابزارالات ساده ای مانند انبردست و پیچ گوشتی دارد . البته در صورت خرابی در سیم کشی بهتر است به خدمات برق ساختمان مراجعه نمایید .

نحوه تعمیر و سرویس کولر آبی

تعویض پوشال کولر , تمیز کردن کف کولر و تخلیه و آب گیری مجدد تشت کولر آبی , روغن کاری یاتاقان , بررسی برزنت کولر , زدودن گرد و غبار از نقاط قابل تمیزکاری و درانتها تست و راه اندازی کولر آبی از کارهایی است که یک سرویس کار کولر آبی باید انجام  دهد . در زمان راه اندازی بهتر است یک پارچه مرطوب جلوی یکی از دریچه های کولر که باز کرده اید قرار داده تا گرد و خاک ناشی از راه اندازی به داخل محیط منتقل نشود . باقی دریچه ها در این حالت بهتر است بسته باشند . 

پس از راه اندازی به بررسی اینکه آب از پمپ به کلیه پوشال ها پمپاژ میشود دقت کنید . اگر پمپ سالم باشد و مسیر شلنگها باز باشند قاعدتا بایستی آب به راحتی به تمام پوشالها رسیده و آنها را خیس کند و در غیر این صورت باد ممکن است خنکی کافی را نداشته باشد . در صورتی که پمپ کولر کار کند و آب به پوشال ها نرسد ممکن است که شلنگ کولر مسدود شده باشد . ایراد دیگر هم این است که پمپ یا سوخته است و یا گیرپاژ کرده و زور کافی برای آبرسانی ندارد و در نتیجه بایستی پمپ آب کولر تعویض شود . پمپ آب کولر ارزش تعمیر کردن ندارد .

سپس به سراغ موتور میرویم اگر موتور کولر سالم باشد دور تند یا کند آن شدت جریان را زیاد و کم میکنند . علت کار نکردن دور کند کولر آبی یا برخی مواقع دور تند کولر آبی میتواند نقص در سیستم سیم کشی کولر یا ساختمان و یا سیم پیچی کولر باشد که البته اگر در هنگامی که بوی سوختگی از کولر به مشام برسد به احتمال زیاد موتور کولر دچار سوختگی شده است . در صورت نیاز به سرویس کار کولر آبی به سایت خدمات لوله کشی تهران پایپر مراجعه کرده تا در هرکجای تهران که باشید در خدمت شما باشیم به صورت شبانه روزی و فوری .

به  طور خلاصه چک لیست سرویس و تعمیر کولر آبی به شرح زیر است:

  1. نظافت و شستشوی کولر آبی شامل شتسشوی کفی کولر و زدودن گرد و غبار از داخل اتاق کولر, برزنت کولر, دریچه و کانال کولر آبی.
  2. روغن کاری یاتاقان و در صورت نیاز و داشتن مهارت کافی,ریختن چند قطره روغن به داخل موتور و پمپ کولر آبی.
  3. چک کردن سیستم آبرسانی کولر آبی شامل شیر فلکه آب کولر, شلنگ کولر, شناور و توپی کولر, اطمینان از سلامت پمپ و سوراخ نبودن کفی کولر, باز بودن مسیر آبرسانی به پوشال و در نهایت چیری که ما  میخواهیم این است که با روشن کردن پمپ کولر پوشالها کاملا خیس شوند.
  4. تعویض پوشال کولر که بایستی هر ساله انجام شده و در غیر این صورت توقع کیفیت خوبی از باد کولر نداشته باشید.
  5. تست موتور کولر , یاتاقان, پولی و در صورت نیاز بررسی و رگلاژ تسمه کولر آبی
  6. بررسی تراز بودن کولر, نبودن بوی بد اطراف کولر و عدم وجود رخنه در برزنت کولر آبی.
  7. روشن کردن و تست کولر و در صورت نیاز رفع عیب احتمالی کولر آبی.

در ضمن بهتر است پس از یک ماه مجددا یک سر به کولر آبی زده و روغن کاری و بررسی مجدد صورت گیرد.

سرویس کار کولر

تعمیر کولر آبی 

 برای تعمیر کولر آبی در وهله اول عیب یابی مهم است. به طور کلی بیشترین عیب کولر مربوط به خرابی شیر, شناور و شلنگ و پمپ کولر, انسداد یا شکستگی لوازم و اتصالات آبرسانی کولر در بخش  آبرسانی, سوختن یا گیرپاژ موتور کولر, خرابی فولی, فلکه, پارگی تسمه در بخش هوادهی و پارگی برزنت کولر میباشد. ایجاد سرو صدای زیاد و استشمام بوی بد کولر نیز از مسایلی است که بایستی ریشه آن مشخص و عیب برطرف شود.

اغلب قطعات کولر به جز موتور غیرقابل تعمیر بوده و احتمالا بایستی تعویض شوند, اما در بعضی موارد پیدا کردن اینکه عیب اصلی از چه قطعه ای بوده و تشخیص و عیب یابی از خود تعمیرات مهمتر و سخت تر است.

سرویس کولر آبی

در صورت نیاز ابتدا پوشال های کولر را عوض کنید. سرویس کولر آبی با تمیز کاری کفی کولر و از بین بردن گردوخاک داخل کولر و برزنت با استفاده از یک دستمال نم دار شروع میشود. دقت کنید که در این مواقع به سیم های برق کولر آب پاشیده نشود. زمانیکه تمیز کاری تمام شد به سراغ بازکردن شیر آب کولر و چک کردن آب گیری و آبرسانی پمپ و پوشالهای کولر بروید.

بعد از مطمین شدن از سلامت پمپ و روغن کاری یاتاقان کولر به سراع تسمه کولر رفته و درصورت سالم بودن ظاهری موتور را روشن کرده و اگر سر و صدای خاصی نداشت کار سرویس کولر تمام است. بد نیست نگاهی هم به برزنت کولر بیاندازید تا در صورت پارگی آنرا مرمت کنید. سپس به داخل منزل بروید و بررسی کنید که کیفیت باد کولر خوب است و در صورت اوکی بودن درب کولر را بسته و از هوای خنک کولر لذت ببرید.