سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قیمت و نحوه شستشوی رادیاتور شوفاژ

قیمت و نحوه شستشوی رادیاتور شوفاژ

در این مطلب به بررسی قیمت و نحوه شستشوی رادیاتور شوفاژ در ساختمان های دارای پکیج و موتورخانه شوفاژ و روشهای جرم گیری مدار گرمایش میپردازیم.

از آنجا که سیستم شوفاژ یک سیستم بسته بوده و همواره مقدار مشخصی آب در مدار گرمایش یا همان شوفاژ در حال گردش بوده , به مرور به دلیل املاح موجود در آب و واکنش هایی که آب گرم با فلزات موجود در سیستم لوله کشی و مدار موتورخانه و پکیج در تماس است, در نهایت احتمالا به دلیل این واکنش های و فعل و انفعالات همواره مقداری از رسوبات در داخل لوله ها و رادیاتورهای شوفاژ ته نشین شده و این ته نشین شدن موجب میشود که بازدهی سیستم کاهش پیدا کند. بعد از گذشت چند سال ممکن است در قسمت های پایین رادیاتور شوفاژ این مساله باعث گرم نشدن رادیاتور در بخش هایی شده و کم شدن کارایی سیستم شوفاژ را به دنبال دارد.

از این رو لازم است هر چند سال یکبار آب کل سیستم تخلیه شده و مدار شوفاژ شستشو داده شود. اما از آنجایی که این مساله ممکن است کمی مشکل, زمان بر و هزینه داشته باشد میتوان با هزینه کمتری و صرف زمان کوتاهتری اقدام به شستشوی رادیاتور شوفاژ نمود.

در این نوشته به آموزش تعمیر پکیج شوفاژ دیواری پرداخته ایم.

قیمت و نحوه شستشوی رادیاتور شوفاژ

نحوه شستشوی رادیاتور شوفاژ

شستشوی رادیاتور شوفاژ کار مشکلی نیست , کافی است رادیاتور را از جا در آورده و به مکانی مانند حمام , حیات یا سرویس بهداشتی جایی که یک کفشور برای خروج آب داشته باشد منتقل کنید. 

قبل از باز کردن رادیاتور شوفاژ بایستی با بستن شیر فلکه های شوفاژ و قطع کردن جریان آب شوفاژ از ورود آب جلوگیری کنید. به صورت استاندارد میتوان با بستن شیر رفت و برگشت رادیاتور از ورود آب به رادیاتور جلوگیری نمود اما از آنجایی که ممکن است این شیر فلکه ها عمل نکنند بهتر است جریان آب را هم از شیر فلکه اصلی و هم از شیر رادیاتور رفت و برگشت شوفاژ قطع کنیم.

بعد از قطع کردن شیر رادیاتور بایستی آب موجود در رادیاتور را از طریق درپوش پایینی رادیاتور تخلیه نموده تا حمل آن آسانتر شود. مراقب باشید در حین باز و نصب ضربه شدید به رادیاتور وارد نشود , چرا که تعمیر رادیاتور شوفاژ هزینه زیادی دارد.

بعد از انتقال رادیاتور شوفاژ به محلی مناسب با یک شلنگ آب داخل رادیاتور شوفاژ را با فشار آب شسته و در حین شستشو ضرباتی آرام به کناره رادیاتور به خصوص در بخش های پایینی رادیاتور میزنیم تا ته نشین های موجود در کف رادیاتور کنده شوند. از هیچ وسیله ای اعم از سیخ یا اجسام تیز برای اینکه استفاده نکرده و هیچ محلولی مانند اسید یا محلول های شیمیایی تجاری نیز نیازی نیست. استفاده از مواد اسیدی و قلیایی در شسشتوی رادیاتور موجب ضعیف شدن و سوراخ شدن رادیاتورش ده و این مساله هزینه های بیشتری مانند تعویض و تعمیر رادیاتور شوفاژ رابه شما تحمیل میکند. بعد از چند بار شسشوی آب موجود در داخل رادیاتور را تخلیه کرده و رادیاتور را مجددا نصب میکنیم. برای جرم گیری و شستشوی رادیاتور پکیج یک روش دیگر هم وجود دارد که در ادامه به آن میپردازیم.

نحوه شستشوی رادیاتور پکیج

روش قبل را هم در سیستم های دارای موتورخانه و هم برای سیستم های مجهز به پکیج میتوان استفاده کرد اما یک شیوه راحت تر وجود داشته که نیازی به باز کردن رادیاتور وجود نداشته و در ضمن کثیف کاری و وجود مکانی خاصی نیاز ندارد. این روش فقط در مورد آپارتمان هایی انجام میشود که دارای پکیج بوده و در سیستم های موتورخانه چنین کاری عملی نیست و یا بازدهی لازم را ندارد. در این روش دو سر مدار گرمایش پکیج را از خود پکیج جدا کرده و از یک سر آب مصرفی سرد را با فشار به داخل مدار گرمایش و  لوله کشی رادیاتورها ارسال میکنیم و سمت دیگر را در داخل چاه فاضلاب قرار میدهیم.

در این شیوه احتمالا بخش قابل توجهی از رسوبات و ته نشین های لوله کشی خارج شده و در عین حال شستشوی رادیاتور پکیج را نیز انجام میدهیم. برای اینکار به شرح زیر عمل میکنیم.

بدین منظور بعد از تخلیه آب پکیج اقدام به شستشوی رادیاتور بدون بازکردن آن میکنیم و برای اینکار به ترتیب زیر عمل میکنیم.

1- بستن شیر ورودی پکیج

2- باز نمود یک شیر آب گرم برای تخلیه آب مصرفی گرم پکیج

3- جدا کردن همه شلنگ های زیر پکیج که بهتر است قبلا از باز کردن علامت گذاری شلنگها فراموش نشود.

عموما اولین شلنگ از سمت راست شیلنگ برگشت مدار گرمایش است, دومین شیر ورودی آب مصرفی, سومین شیر برگشت آب مصرفی و چهارمی مدار رفت شوفاژ است.

4- وصل کردن شیلنگ آب مصرفی توسط یک مغزی تبدیلی 2 در 2/5 به شلنگ برگشت شوفاژ

5- گذاشتن شلنگ برگشت در داخل یک تشت یا هدایت آن در یک خروجی فاضلاب برای خروج , تا تمیز شدن آب خروجی و سپس با وصل کردن شیلنگ آب مصرفی به لوله رفت شوفاژ , سیستم لوله کشی رفت را نیز تمیز میکنیم. دقت کنید که ترتیب این مورد به دلیل بالاتر سطح لوله رفت نسبت به برگشت رعایت شده و ابتدا مدار برگشت جرم گیری شود.

6- بعد با بستن همه رادیاتورها جز یکی از آنها کار شستشوی رادیاتور را نیز تک تک انجام داده و اینکار را در مورد همه شوفاژها انجام میدهیم. شستشوی رادیاتور شوفاژ با این روش باعث میشود که کل فشار آب به یک رادیاتور وارد شده و شن و ماسه های احتمالی داخل رادیاتور خارج شوند.

برای مشاهده ویدیو این عملیات به کانال آپارات خدمات لوله کشی تهران پایپر مراجعه کنید.

قیمت شسشوی رادیاتور شوفاژ

بسته به عملیات قیمت شستشوی رادیاتور شوفاژ متفاوت است. باز و نصب رادیاتور و شستشوی هر رادیاتور شوفاژ به صورت تکی قیمتی بین 300 تا 350 هزار تومان دارد که در صورت افزایش تعداد ممکن است قیمت شستشوی هر عدد رادیاتور تا 200 هزار تومان نیز کاهش پیدا کند.

قیمت شسشوی مدار گرمایش پکیج نیز در حدود 700 تا 1 میلیون تومان اجرت دارد.

در صورت نیاز به مشاوره قیمت و نحوه شستشوی رادیاتور پکیج با ما تماس بگیرید.