سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قیمت لوله و اتصالات گاز خانگی

قیمت لوله و اتصالات گاز خانگی

یکی از مهم ترین متریال در تاسیسات ساختمان از لحاظ هزینه , قیمت لوله و اتصالات گاز خانگی است که به دلیل حساسیت ویژه بایستی از هرگونه سهل انگاری و کم گذاشتن اجتناب شود, چرا که استفاده از لوله و اتصالات گاز ارزان قیمت علاوه بر خطرات جانی و خسارت های مالی میتواند غیرقانونی بوده و موجب عدم تعلق کنتور و یا سلب مالکیت و انشعاب گاز شود. بسته به نوع لوله کشی گاز بایستی از لوله اتصالات و شیرآلات استاندارد و مورد تایید سازمان نظام مهندسی انجام شود. به همین دلیل تولیدکنندگان مختلف داخلی و خارجی سعی بر تولید تجهیزاتی کرده اند که در بازار رقابتی علاوه بر اخذ این استانداردها از قیمت مناسبی نیز برخوردار باشند. برای مشاهده لیست قیمت لوله سیاه سپاهان روی لینک کلیک کنید.

برای استعلام قیمت به فروشگاه اینترنتی لوله و اتصالات پایپ بازار مراجعه نمایید.

قیمت لوله گاز خانگی

مقایسه قیمت لوله و اتصالات گاز خانگی

لوله بخش مهمی از قیمت لوله و اتصالات گاز خانگی را شامل میشود. در لوله کشی گاز توکار بایستی حتما از لوله های مانیسمان یا لوله های درزدار API استفاده شود. لوله های مانیسمان بدون درز و API نیز خود دارای برند و وزن های مختلفی بوده که بایستی با توجه به رقابتی بودن و همچنین کیفیت مورد نیاز انتخاب و تهیه شوند. در لوله کشی گاز روکار نیز علاوه بر لوله های مانیسمان و ای پی آی میتوان از لوله اتصالات درزدار استاندارد استفاده کرد. 

البته فشار گاز و کنتور گاز نیز در انتخاب لوله اتصالات موثر هستند اما معمولا انتخاب لوله کشی بر مبنای لوله کشی گاز توکار و روکار است. در برخی لوله های اصلی که فشار لوله گاز بالاست بایستی ازلوله های مانیسمان قویتر که لوله مانیسمان رده 40 نامیده میشوند استفاده شود. لوله های مانیسمان معمولی رده 20 یا 10 نامیده میشوند. لوله های رده 40 به بالا نیز مصرف ساختمانی نداشته و در صنایع نفت و پتروشیمی به کار میروند. 

لوله های مانیسمان گران قیمت ترین لوله ها هستند. لوله مانیسمان اهواز یکی از تولیدکنندگان برتر بوده که به دلیل عدم کفاف مصرف داخلی و صادارات این برند از کشور چین لوله های مانیسمان وارد میشود. لوله های مانیسمان چینی در رده بعدی قیمتی هستند و ارزان قیمت ترین لوله های گاز کشی توکار لوله های API بوده که همگی داخلی بوده و برندهای سپاهان , کچو , سپنتا و کاوه از این مارکهای داخلی به شمار میروند.

اتصالات گاز خانگی نیز رده 40 داشته که بیشتر آنها به تقلید از برند اصلی بنکن تولید شده و به غیر از بنکن چینی همگی داخلی هستند. هر چند که تولیدات داخلی کیفیت نسبتا خوبی دارند, اما به دلیل اسم این برند متاسفانه بخشی از تولید مربوط به کپی کاری مشغول میشود. بعضا برندهای خوبی مانند میثاق , دلتا و ایران جوش نیز با برند اصلی خود اقدام به فروش با قیمت منصفانه اتصالات مانیسمان و درزدار میکنند.

به طور عمومی قیمت لوله گاز ای پی آی و اتصالات مانیسمان بهینه ترین راه برای صرفه جویی در اجرای لوله کشی گاز توکار و لوله اتصالات درزدار استاندارد برای گازکشی روکار محسوب میشوند. برای تعمیرات لوله کشی گاز نیز لوله اتصالات درزدار مناسب هستند.

خرید لوله گاز

برای خرید لوله گاز بایستی کاربرد آن مشخص باشد. برای خرده کاری یا لوله کشی گاز روکار میتوانید از لوله های گاز درزدار معمولی یا ای پی آی که ارزان قیمت تر هستند استفاده کنید. قیمت لوله های API حدود 10 درصد بالاتر از لوله های درزدار معمولی است اما کیفیت خوبی دارند. در صورتی که لوله کشی گاز توکار هم دارید میتوانیداز لوله های ای پی آی یا مانیسمان استفاده کنید که بین 15 تا 20 درصد گران قیمت تر از لوله های درزدار بوده و کیفیت بهتری دارند. لوله رده 40 مانیسمان از لوله های رده 20 و معمولی مانیسمان گران قیمت تر بوده و دو برابر آنها ضخامت دارند. این لوله ها در لوله کشی آتش نشانی و اطفای حریق نیز به کار میروند.

قیمت لوله گاز خانگی

قیمت لوله گاز به عوامل زیادی بستگی دارد . مهمترین پارامتر در قیمت لوله گاز , قیمت مواد اولیه یعنی فولاد میباشد . خرید و فروش لوله گاز در سطح بالا برحسب تن و وزن لوله میباشد و این قیمتها بر اساس وزن محاسبه شده و در فروشگاه لوله و اتصالات به صورت شاخه های تعیین قیمت شده و به دست مصرف کننده میرسد.

برند لوله گاز نیز از عوامل تاثیرگذار بر قیمت آن است . لوله گاز اهواز , سپاهان , ساوه , درپاد تبریز ,  کاوه , سپنتا , کچو , آریا , سمنان از جمله تولید کنندگان مطرح لوله گاز در کشور هستند. واردات لوله گاز نیز معمولا از کشورهایی نظیر چین و بلوک شرق اروپا مانند روسیه , اکراین و رومانی انجام میشود.

لوله گاز درزدار مصرفی داخل ایران معمولا توسط تولیدکنندگان ایرانی تامین شده و تا حدی میتوان گفت که کارخانه سپاهان و تا حدی سپاهان لیدر بازار و تعیین کننده قیمت لوله گاز درزدار در بازار هستند. البته میزان تولید و واردات, نوسانات ارزی و قیمت جهانی فولادی در دنیا نیز از پارامتر های تاثیرگذار در قیمت لوله گاز هستند.

قیمت اتصالات گاز خانگی

سردنده , زانو , تبدیل , سه راهی , کپ , بوشن دنده ای جوشی, سراهی تبدیلی , مهره ماسوره سیاه , مغزی از اتصالات گازی پرمصرف محسوب میشوند. به طور کلی در لوله کشی گاز و سایز انواع لوله کشی های فولادی جوشی, کلیه اتصالات بایستی فاقد روکش گالوانیزه بوده و بایستی حتما سیاه و جوشی باشند.

قیمت اتصالات مانیسمان یا بدون درز نیز بستگی به وزن, برند و رده آنها تعیین میشود. اتصالات گازی مانند لوله های فولادی گاز , به اتصالات مانیسمان معمولی ( رده 20) , اتصالات رده 40 , اتصالات رده 80 و اتصالات رده 160 دسته بندی میشوند.

معمولا برای لوله کشی گاز خانگی و لوله کشی موتورخانه از اتصالات رده 20 یا معمولی استفاده میشود. اتصالات رده 40 برای لوله گاز فشار قوی, آتش نشانی و صنایع پتروشیمی و اتصالات رده 80 و 160 برای خطوط انتقال گاز بین شهری , صنایع نفتی و دیگر صنایعی که در طراحی آنها استفاده از اتصالات رده 80 و 160 الزام شده است, استفاده دارند.

معمولا بر حسب رده اتصالات , قیمت اتصالات گازی افزایش میابد, شاید بتوان گفت که در قیمت گذاری اتصالات جوشی , اتصالات رده 20 دو برابر اتصالات درزدار و اتصالات رده 40 تا چند برابر قیمت اتصالات رده 20 قیمت داشته باشند.

اتصالات گازی مانیسمان تا رده 20 در ایران تولید شده و در رده های بعدی همگی وارداتی هستند. معروف ترین و پرمصرف ترین برند اتصالات خارجی اتصالات بنکن هستند که کیفیت و برند خوبی داشته و از محصولات کشور چین است. اتصالات مانیسمان جوشی از شمش های فولادی طی یک پروسه و با ماشین آلات پیشرفته تولید میشوند.

قیمت لوله و اتصالات گاز خانگی

اتصالات گازی ایرانی

همان طور که گفته شد, تولیدکندگان ایرانی اتصالات گازی درزدار و مانیسمان رده 20 یا معمولی تولید میکنند. اتصالات گازی سپاهان , سحر , آریا , میثاق , جوشیران, ایران جوش, ایران اتصال , آسیا , آریا , نیکا صنعت , بتاگاز , اتصالات امین از برندهای معروف اتصالات گازی هستند که برخی از آنها اتصالات درزدار و برخی از این شرکت ها اتصالات جوشی مانیسمان و یا هر دو را تولید میکنند.

قیمت اتصالات درزدار

با توجه به تعدد تولیدکنندگان ایرانی, به دلیل وجود فضای رقابتی,  قیمت اتصالات گازی جوشی درزدار نسبتا مناسب هستند. قیمت اتصالات مانیسمان معمولی نیز تقریبا متناسب به شرایط بازار است. اما به دلیل انحصاری بودن واردات اتصالات رده 40 , قیمت این اتصالات به صورت غیرمنتظره ای و به شکل فاحش با اتصالات رده 20 متفاوت و در برخی موارد چندین برابر اتصالات مانیسمان معمولی است.