سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سایز لوله های فاضلاب ساختمان

سایز لوله های فاضلاب ساختمان

در این نوشته به صورت تخصصی سایز لوله فاضلاب ساختمان را بررسی میکنیم. سایز لوله  کشی فاضلاب از آن جهت اهمیت دارد که انتخاب سایز کوچکتر از حد استاندارد از لحاظ فنی به لوله کشی صدمه زده و  ممکن است مانع از خروج فاضلاب و گرفتگی های احتمالی شود. در صورت انتخاب سایز بزرگ از نیاز نیز علاوه بر افزایش هزینه های لوله کشی , باعث اشغال فضای بیشتر , هزینه بیشتر خرید لوله اتصالات و قیمت لوله کشی فاضلاب و به وجود آمدن مشکلاتی نظیر افزایش ضخامت و هزینه کف سازی نقاط مختلف ساختمان میشود. کاهش ارتفاع سقف و حتی کاهش مساحت زیربنای ساختمان نیز از مواردی است که در صورت انتخاب بیش از خد سایز لوله های فاضلاب ساختمان به وقوع می پیوندد. با توجه به انواع لوله های فاضلابی ساختمانی و تعدد سایزبندی هر یک در اینجا به رایج ترین انتخاب ها در سایزبندی هر یک از متریال میپردازیم.

سایز لوله های فاضلاب ساختمان های مسکونی معمولا از سایز 50 , 63, 75 , 90 , 110 , 125 شروع شده و بعضا در ساختمان های بسیار بزرگ در لوله های اصلی به سایز 160 یا بیشتر هم میرسد. سایزبندی اصلی فاضلاب در پلیکا و پلی اتیلن , 4 سایز اصلی 63 , 90 , 110 و 125 بوده و در پوش فیت 3 سایز اصلی 75 , 110 و 125 بیشتر کاربرد دارد. هر چند که سایز بندی لوله های پی وی سی از سایز 20 شروع شده اما تا سایز 50 در کار اجرایی فاضلاب ساختمان های معمولی استفاده چندانی ندارد.

در کنار انتخاب لوله های فاضلاب, تعیین محل و تعداد لوله های آب باران , هواکش و در صورت وجود لوله کشی ونت هم ضروری به نظر میرسد.

لوله پلیکا یا PVC , لوله اتصالات پوش فیت و پلی اتیلن فاضلابی, از اجناس موجود در بازار هستند که هر یک با توجه به شرایط تولید و استفاده از آنها , سایزبندی های تا حدودی شبیه به هم دارند. با توجه به قیمت لوله پلیکا و در دسترس بودن آن در کنار آسان بودن روش اجرای آن معمولا برای لوله کشی فاضلاب ساختمان از لوله های پی وی سی یا پوش فیت استفاده میشود.

سایز لوله های فاضلاب ساختمان

تعیین سایز لوله های فاضلاب ساختمان

انتخاب سایز لوله فاضلاب در هر قسمت تفاوتهایی با هم دارند. به طور کلی لوله های فاضلاب یک ساختمان , شامل لوله های داخلی آپارتمان و لوله های مشترک و مشاع ساختمان است. تعیین سایز لوله های فاضلاب ساختمان در همه موارد مهم است, اما مهمترین قسمت این بخش , انتخاب سایز لوله های اصلی یا رایزر یا رایزر لوله های فاضلاب است. با توجه به تعداد واحدهای آپارتمان , تعداد سرویس بهداشتی , توالت ایرانی , فرنگی , حمام , آشپزخانه , کفشور بالکن , تراس , حیات خلوت, پشت بام , پارکینگ , زیرزمین , موتورخانه و دیگر قسمت های مشاع بایستی سایز لوله های اصلی فاضلاب مشخص گردد. به طور کلی در لوله کشی های داخلی آپارتمان میتوان سایزبندی زیر را برای لوله کشی فاضلاب در نظر گرفت.

قطر لوله فاضلاب آشپزخانه

قطر لوله فاضلاب آشپزخانه

قطر لوله فاضلاب آشپزخانه ها کوچک که کفشور نیز ندارند میتواند 63 پلیکا یا 75 پوش فیت باشد. قطر لوله کفشور و راه آب کف آشپزخانه نیز همین مقدار است. در صورت بزرگ بودن آشپزخانه و داشتن خروجی های کفشور , خروجی سینک ظرفشویی , ماشین لباسشویی و ظرفشویی به طور جداگانه بهتر است که این لوله های آشپزخانه بعد از پیوستن به یکدیگر توسط یک لوله اصلی سایز 8 به صورت لوله اصلی به رایزر عمودی منتهی میشود.

بسته به شرایط خاص ممکن است همین لوله در کنار دیوار به صورت عمودی تا پارکینگ ادامه پیدا کرده و  از آنجا به پیوستن به سایز لوله های اصلی به سمت چاه یا اگو برود. در صورت زیاد بودن تعداد واحدها در حد 5 واحد بیشتر بهتر است لوله رایزر فاضلاب آشپزخانه سایز 110 پلیکا و پلی اتیلن یا 100 پوش فیت باشد.

سایز لوله فاضلاب ساختمان

سایز لوله فاضلاب سینک ظرفشویی

سایز لوله فاضلاب سینک ظرفشویی در لوله کشی پلیکا یا پی وی سی سایز 63 است. در لوله پوش فیت سایز 50 یا 75 که ترجیجا 75 بهتر است و در لوله کشی پلی اتیلن سایز 63 فاضلابی در نظر گرفته میشود. در حال حاضر در کنار سینک , یک یا دو خروجی جداگانه برای نصب ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی در نظر گرفته میشود. سایز این لوله ها اگر به صورت مجزا باشد, در پلیکا و پلی اتیلن همان 63 و در پوش فیت سایز 50 نیز میتواند باشد. سایز لوله فاضلاب سینک ظرفشویی به دلیل وجود پساب چربی دار و جامد و همچنین احتمال نصب ماشین لباسشویی و ظرفشویی به آنها بایستی حداقل 63 پلیکا یا 75 پوش فیت باشد. 

سایز لوله فاضلاب توالت فرنگی

سایز لوله کشی فاضلاب توالت فرنگی نمره 110 پلیکا یا 100 پوش فیت است. این لوله در حداقل متراژ تا حداکثر 3 متر لوله کشی افقی فاضلاب بایستی به رایزر عمودی فاضلاب توسط یک سراهی 45 درجه نصب شود. وجود یک کفشور سایز 63 یا 75 در سرویس بهداشتی فرنگی نیز الزامی بوده که توسط یک سراهی از لوله افقی انشعاب گرفته و در نقاط میانی سرویس بهداشتی کارگذاشته میشود. اماکنی مانند حمام که قبلا سرویس فرنگی نداشته و قصد نصب توالت فرنگی در حمام را دارید, میتوانید با حداقل سایز 90 نیز لوله کشی فاضلاب فرنگی را انجام دهید, اما احتمال کمی در گرفتگی, ممکن است وجود داشته باشد. در صورت پیچ و خم زیاد و همچنین استفاده از سایز لوله فاضلاب ساختمان در این قسمت احتمالا توالت فرنگی دایما دچار گرفتگی های متعدد شده و بایستی با استفاده از روش لوله بازکنی ارزان اقدام به باز کردن و رفع لوله فاضلاب نمایید.

سایز لوله فاضلاب توالت

سایز لوله فاضلاب توالت ایرانی

وجود مدفوع و جامدات دیگر مانند دستمال کاغذی و احتمال سقوط اجسام باعث میشود که سایز لوله فاضلاب توالت ایرانی نیز مانند توالت فرنگی 10 یعنی 110 پلیکا و پلی اتیلن و 100 پوش فیت باشد. به هیچ وجه نمیتوان سایز لوله فاضلاب توالت ایرانی را کمتر در نظر گرفت. در اماکن عمومی مانند مساجد, سینماها , پارکها , استادیومها و نظیر آن , سایز لوله فاضلاب توالت ایرانی و فرنگی را نمره 125 در نظر میگیرند. سرویس بهداشتی توالت ایرانی نیاز به لوله کفشور ندارد.

قطر لوله کفشور

قطر لوله کفشور بستگی به میزان شستشو و آبریزی و همچنین مساحت آن محیط دارد. در پارکینگ , حیات , پشت بام , تراس های بزرگ, کارواش و سطوجی با مساحت زیاد ممکن است نیاز به نصب چند کفشور وجود داشته باشد. معمولا سایز لوله های فاضلاب در چنین نقاطی سایز 110 یا 125 و با نصب کفشور بزرگ انجام میشود.

در صورت کوچک بودن پشت بام , حیات یا تراس و پارکینگ( زیر 20 متر مربع)  میتوان با یک پله تخفیف از لوله 90 پلیکا استفاده کرد, اما در نقاط روبازی مانند پشت بام و حیات بهتر است از همان سایز 10 استفاده شود, چرا که در این اماکن احتمال بروز بازندگی های شدید و همراه آن سقوط جامداتی مانند برگ و دیگر آشغال ها باعث افزایش احتمال گرفتگی میشود.

در بالکن های کوچکتر در حد 2 تا 5 متر میتوان قطر لوله کفشور را در حد سایز 50 تا 75 در نظر گرفت. چرا که احتمالی گرفتگی و تعداد شتسشوی روزانه در آنها کم است.

سایز لوله فاضلاب حمام

سایز لوله فاضلاب حمام در پلیکا سایز 63 یا 90 و در پوش فیت سایز 75 است. در صورت بزرگ بودن حمام بهتر است, قطر لوله فاضلاب حمام 90 پلیکا باشد, به خصوص اگر توالت فرنگی نیز در حمام نصب شده باشد.

لوله کشی فاضلاب دستشویی

سایز فاضلاب لوله کشی روشویی معمولا قطر 63 پلیکا و پلی اتیلن و 75 و بعضا 50 است. اما روشویی اصلی در پوش فیت بایستی سایز فاضلاب 75 داشته باشد. لوله کشی فاضلاب دستشویی یا روشویی معمولا به لوله فاضلاب اصلی حمام , توالت فرنگی یا ایرانی وصل شده و نیازی به نصب سیفون ندارند.

سایز لوله ونت فاضلاب ساختمان

سایز لوله ونت فاضلاب ساختمان , هم سایز همان قسمتی است که ونت از آن منشعب میشود. معمولا چون ونت شامل لوله های فاضلاب توالت ایرانی و فرنگی میشود, سایز 10 دارد اما در صورت فول ونت بودن ساختمان, انشعاب ونت از سر سیفون کفشورهای سایز 63 یا 75 با قطر همان کفشور انجام شده و بعد به ونت اصلی یعنی 110 پلیکا یا 100 پوش فیت میپیوندد. 

حداقل قطر لوله فاضلاب توالت

همان طور که گفته شد, حداقل قطر لوله فاضلاب توالت ایرانی و فرنگی سایز 10 است, اما اگر ریسک احتمال گرفتگی را به جان میخرید, میتوانید از سایز 90 پلیکا نیز استفاده کنید. در تبدیل توالت ایرانی به فرنگی یا نصب توالت فرنگی در حمام نیز حتما بایستی لوله فاضلاب بدون شترگلویی و سایز 10 باشد.

در صورت نیاز به مشاوره در رابطه با سایز لوله های فاضلاب ساختمان با ما یا یک متخصص لوله کشی فاضلاب تماس بگیرید.