سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تعویض پمپ آب کولر

تعویض پمپ آب کولر

در صورتی که پمپ آب کولر خراب شده باشد, تعویض پمپ آب کولر تنها راه ممکن برای آبرسانی به پوشال های کولر آبی است. اما از کجا مطمین شویم که پمپ کولر خراب شده و قابل رفع ایراد نیست. درصورتی که سطح آب به اندازه کافی در کف کولر وجود داشته باشد و پمپ آب کولر توانایی پمپاژ آب را به سمت پوشال ها نداشته باشد متوجه میشویم که پمپ کولر خراب شده است. یک صدای وزوز نشان دهنده این است که پمپ آب کولر کار میکند اما ممکن است پمپ کولر قدرت کافی را برای پمپاژ آب کولر نداشته باشد.

البته گرفتگی لوله های آبرسانی یا کثیف بودن پروانه پمپ یا مسیر آبرسانی نیز ممکن است مانع از آبرسانی کامل و صحیح به پوشالها بوده و به همین دلیل باد کولر گرم میشود. بعد از تمیز کردن و اطمینان از باز بودن مسیر آبرسانی کولر پمپ بایستی درست کار کند و پوشال ها را خیس کند. در غیر این صورت پمپ آب خراب بوده و بایستی تعویض شود. البته اگر  حوصله داشته باشید ممکن است با کمی دست کاری پمپ آنرا درست کنید.

برای تعمیر و رفع عیب پمپ کولر ابتدا پمپ را از کولر جدا کرده و با ریختن کمی روغن به روی میله به منظور روان کردن محل اتصال شفت و آرمیچر پمپ آنرا برعکس کرده و شفت کولر را کمی بچرخانید. برای راحت تر بوده این عمل میتوانید قاب و پروانه پلاستیکی پمپ را جد کنید. حتی در صورت سوختن آرمیچر نیز میتوانید آنرا تعویض نمایید که کمی دردسر داشته و معمولا ارزش آنرا ندارد.

در صورتیکه پمپ درست شد بایستی آنرا تست و در صورت سالم بودن استفاده کنید , در غیر این صورت بایستی به سراغ تعویض پمپ آب کولر برویم.

تعویض پمپ آب کولر

نحوه تعویض پمپ آب کولر

نصب پمپ آب کولر در عین سادگی بایستی با دقت انجام شود. طریقه نصب پمپ اب کولر ابی بعد از قرار گرفتن در گوشه ای از کف کولر که به شلنگ پخش کننده آب نزدیک است, با قرار دادن پمپ کولر در سبد و متصل کردن شلنگ با استفاده از چپقی پلاستیکی و با متصل کردن دو سر سیم نول و فاز خروجی از ترمینال کولر انجام میشود. معمولا سیم های خارج شده از ترمینال برای پمپ نازک تر از سیم های دیگر هستند. به طور کلی بهتر است برای تعویض پمپ آب کولر سیم پمپ قدیمی را از نزدیکی پمپ جدا کرده و با لخت کردن سرسیم به سرسیم پمپ جدید نصب کنید. بعد از نصب سرسیم ها با چسب برق آنرا آب بندی کنید. نول و فاز سیم های پمپ کولر فرقی نداشته و فقط جهت چرخش پروانه پمپ را عوض میکند.

در صورت عدم وجود سیم مناسب برای پمپ کولر بایستی با توجه به دیاگرام روی ترمینال و با توجه به سیم کشی برق کولر انجام شود.

پمپ کولر کف کولر قرار گرفته و آب موجود در تشتک کولر را با خروجی شلننگی که روی آن نصب است به سمت لوله و پخش کننده های آب کولر پمپاژ میکند . قطر این شلنک پلاستیکی معمولا  , 12 یا 14 میلیمتر میباشد . برای جلوگیری از خم شدگی شلنگ خروجی از پمپ بهتر است که چپقی پلاستیکی آن نیز نصب شود.

برخی از انواع پمپها دارای سبد سرخود بوده و در صورتیکه سبد نداشته باشند بایستی که در یک سبد مخصوص پلاستیکی قرار گرفته تا از ورود خرده های پوشال به شفت پمپ جلوگیری کنند .

هنگامیکه شما پمپ آب کولر را روشن کنید , صدای کارکرد آن به صورت جزیی امده و یک لرزشی هم روی پمپ احساس میکنید , و در صورتی که پمپ گیرپاژ کرده باشد این صدا تولید نمیشود . در برخی از پمپهای کولر حتی ممکن است پمپ کار کند اما قدرت آن به اندازه ای کاهش پیدا کرده که نمیتواند آب را به درستی پمپاژ کند و بایستی با یک پمپ آب کولر جدید جایگزین شود.

نحوه نصب پمپ کولر آبی به شرح زیر است:

کلید پمپ و موتور کولر را خاموش کرده و دریچه کولر را باز میکنیم.

توسط یک انبر دست یا سیم چین سیم پمپ کولرا از محلی نزدیک به پمپ جدا میکنیم.

سرسیم های هر دو سمت را به اندازه نیم سانتیمتر لخت کرده و طرفین را به یکدیگر متصل میکنیم.

با استفاده از لنت برق محل لخت سیم ها را پوشش میدهیم.

پمپ آبرا در یک سبد و کف کولر گذاشته و تست میکنیم.

هزینه نصب پمپ کولر آبی

بسته به نوع پمپ هزینه ایاب و ذهاب و اجرت هزینه نصب پمپ کولر آبی متفاوت است. اجرت تعویض پمپ آب کولر در حدود 200 تا 250 هزار تومان است که ممکن است مبلغ 50 تا 100 هزار تومان به این مبلغ برای رفت و آمد سرویس کولر آبی اضافه شود. در صورتیکه تعویض پمپ آب کولر در کنار دیگر خدمات انجام شود دستمزد نصب پمپ کولر آبی در حدود 100 تا 150 هزار تومان به دیگر هزینه ها اضافه میشود. هزینه خرید پمپ آب کولر نیز در حدود 250 تا 350 هزارتومان بوده و بهترین برند پمپ آب کولر را میتوان موتوژن و الکتروژن دانست. بهتر است برای تعویض پمپ آب کولر از بهترین برند استفاده شود.

در صورت نیاز به تعمیرکار سیار کولر آبی در سراسر تهران با ما تماس بگیرید.