سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش سرویس و تعمیر پکیج شوفاژ دیواری

آموزش سرویس و تعمیر پکیج شوفاژ دیواری

در نوشته به آموزش سرویس و تعمیر پکیج شوفاژ دیواری خواهیم پرداخت. 

پکیج شوفاژ دیواری یک دستگاه گازسوز است که البته برای کارکردن به برق و اکسیژن کافی در محیط هم نیاز دارد. پکیج هم وظیفه گرم کردن محیط را برعهده داشته و آب گرم مصرفی ساکنین یک آپارتمان را تامین میکند و در سیستم لوله کشی خود یک آب سرد مصرفی در ورودی خود داشته و یک لوله آب گرم از آن خارج میشود. یک جفت لوله رفت و برگشت شوفاژ نیز در خروجی پکیج متصل بوده که در فصول سرد سال در حالت زمستانی, پکیج وظیفه گرم کردن مدار شوفاژ و رادیاتورها را دارد. در حالت تابستانی مبدل پکیج آب گرم مصرفی را گرم میکند و در حالت زمستانی هر دو کار را انجام میدهد. در حالت زمستانی هنگامی که یک شیر آب مصرفی گرم باز میشود, وضعیت گرمایش سریعا برای گرم کردن آب مصرفی تبدیل شده و با بسته شدن شیر آب گرم مجددا مدار شوفاژ را گرم میکند.

به دلیل در معرض رطوبت و آب بودن و همچنین گرم بودن مدار پکیج, رسوبات مختلف موجب جرم گرفتگی قطعات مختلف پکیج شده و این مساله یکی از دلایل خرابی قطعات مختلف پکیج و همچنین کاهش بهروری پکیج دیواری است. به همین دلیل لازم است هر چند وقت یکبار سرویس پکیج انجام شود.

آموزش سرویس و تعمیر پکیج شوفاژ دیواری

آموزش  سرویس و تعمیر پکیج شوفاژ دیواری

برای سرویس و تعمیر پکیج دیواری لازم است قطعات مختلف پکیج و همچنین عملکرد و نقص های مختلف آنها را بدانیم. به همین دلیل ابتدا یک به یک قطعات مختلف پکیج را واکاوی میکنیم.

  • شیر اطمینان پکیج

یک نوع شیر تخلیه  است که به عنوان سوپاپ فشار، هنگامی که فشار و درجه حرارت پکیج از حد معمول عدول کند ، جهت پیشگیری از انفجار دستگاه، خروجی آن را باز کرده و آب مازاد را خارج می کند.

  • ترموستات پکیج

این قطعه درجه حرارت پکیج را تنظیم کرده و با کاهش یا افزایش دما موجب جلوگیری از هدر رفت دما می شود.

  • پرشر سوییچ پکیج

کنترل فشار پکیج بر عهده پرشر پکیج است.

  • برد کنترل پکیج

دریافت علایم و سیگنالهای مختلف از قطعات پکیج و پردازش و صدور دستورهای متقضی وظیفه برد یا پردازشگر پکیج است.

  • فلوسوئیچ

فلوسوییچ یا فلومتر یک شیر برقی است که در مسیر لوله آب گرم برای قطع و وصل و کاهش میزان جریان آب و تولید آب گرم مصرفی توسط پکیج است.

  • پمپ سیرکولاتور آب

پمپ سیرکولاتور آب برای تقویت جریان آب گرم مصرفی در پکیج است.

  • شیر پرکن پکیج

در زمان شروع به کار اولیه یا مجدد پکیج, شیرپرکن مدار گرمایش پکیج را از آب پر میکند.

  • NTC پکیج

این قطعه یک حسگر حرارتی است که در صورت افزایش دمای کارکرد پکیج, به برد  سیگنال خاموش شدن شعله را میدهد. سرویس و تعمیر پکیج دیواری پاسداران.

  • شیر تخلیه پکیج

هرگاه قصد تخلیه آب پکیج  را داشته باشیم, شیر تخلیه پکیج را باز میکنیم.

  • حسگر دود

در هنگامی که میزان دود و گاز ناشی از احتراق بیش از حد شود, این پرشر عمل میکند.

  • شیر هواگیری پکیج

در شروع فصل سرما, پیش از روشن کردن شوفاژها, ابتدا مدار گرمایش توسط این شیر از هوا تخلیه میشود و سپس پکیج را در وضعیت زمستانی روشن  میکنیم.

  • شیر برق گاز پکیج

نرمال کردن میزان گاز ورودی به شعله توسط شیر برقی مخصوص گاز انجام میشود.

  • شیر سه راهی موتوری

شیر سراهی برای کنترل جریان آب و قطع و وصل جریان مسیر گرمایش در پکیج نصب میشود.

  • مبدل پکیج

مبدل پکیج نقش تبادل حرارتی برای تولید آب گرم مصرفی را دارد. در پکیج های دو مبدله, یک مبدل مخصوص برای آب گرم مصرفی نصب میشوند.

  • منبع انبساط پکیج

منبع انبساط در هر سیستم گرمایشی بسته ای برای کنترل افزایش یا کاهش حجم آب نصب میشود. این کاهش و افزایش حجم آب ناشی از نوسانات حرارتی سیستم های گرمایش از جمله پکیج رخ میدهد.

سرویس زمستانی پکیج شوفاژ دیواری

سرویس فصلی پکیج هر فصل  یک بار به خصوص در آغاز فصل سرما در راه اندازی زمستانی و در تابستانی کردن انجام میشود. این سرویس های دوره ای بازدهی پکیج را افزایش داده و میتواند موجب کاهش مضرف گاز پکیج شود. ضمنا با سرویس دوره ای از سرایت خرابی های جزیی به بقیه قطعات پکیج جلوگیری نموده و بدین صورت موجب کم شدن هزینه های تعمیر پکیج و استفاده راحت از پکیج میشود.

هرچند در بسیاری از شرایط ممکن است , برای تعمیرات و راه اندازی پکیج نیاز به قطعات خاصی نباشد و با تعمیرات قطعات موجود بتوان اقدام به سرویس و درست کردن پکیج نمود. از مهمترین سرویس هایی که پکیج دیواری نیاز دارد, شستشوی مبدل پکیج دیواری است که هرچند سال یکبار بایستی انجام شود.

به خاطر عبور میزان مشخصی آب از قسمتهای داخلی پکیج از یک سو و از طرف دیگر وجود آب حاوی املاح و سختی میباشد , این آب بر اثر بالارفتن درجه حرارت شروع به ته نشین کردن رسوبات کرده و در اکثر پکیجها پس از حدود 2 تا 3 سال موجب انسداد مبدل پکیج دیواری میشود . مبدل پکیج یک منبع مسی میباشد که از طریق تبادل گرمایشی بین آب مدار گرمایش و آب سرد, آب گرم مصرفی تولید میکند.

به همین دلیل جرم گیری مبدل پکیج با استفاده از اسید ویژه از جمله خدماتی است که یک سرویس کار پکیج باید در آن مهارت کامل داشته باشد. تعویض قطعاتی مانند فلوسوییچ , حسگر , شیر , شلنگ , شیرسراهی و دیگر قطعات پکیج نیز از دیگر کارهایی است که یک سرویس کار پکیج انجام میدهد.

عیب یابی پکیج شوفاژ دیواری

در این مقاله به چند نمونه از خرابی های پکیج میپردازیم. لازم به ذکر است که برای تعمیر پکیج در منطقه پاسداران به سرویس کارهای معتبر و متخصص مراجعه کنید.

  • روشن نشدن پکیج

در صورتی که پکیج روشن نشد اول از همه آن را ریست کنید. در اکثر موارد با یک ری استارت  پکیج دیواری مجددا به کار میفتد. اگر با روشن و خاموش کردن, ایراد رفع نشد رادیاتور را هواگیری کنید. البته اگر پکیج شما همواره نیاز به هواگیری دارد یعنی مشکل از سایر قطعات بده و ترجیحا از یک متخصص کمک بخواهید. همه پکیج‌های دیواری دارای سیستم خاموش کن اتوماتیک هستند و در صورتی که فشار پکیج بیشتر از اندازه معمول کم یا زیاد باشد, پکیج خاموش می‌شود و باید فشار آن را درست کنید.یکی از دلایل احتمالی روشن نشدن پکیج ته نشین شدن رسوبات در مبدل و لوله‌های پکیج است.چنان چه تمام راه‌های بالا را آزمودید و همچنان مشکل روشن نشدن پکیج داشتید احتمال دارد, از برد پکیج باشد.

بعضا کاهش فشار گاز پکیج به خصوص در فصل زمستان موجب روشن نشدن پکیج میشود که در این صورت بایستی به فکر تعویض شلنگ یا تعمیرات لوله کشی گاز پکیج باشید.

  • نشتی از پکیج

چکه و نشت آب از زیر پکیج نیز یکی از خرابیهای رایج است. خارج شدن از آب بندی یا خرابی اتصالات, شیلنگ و شیرالات دلیل عمده این مساله هستند. سوراخ شدن و ایجاد روزنه در مبدل نیز دلیل دیگر بوده که احتمالا منجر به تعویض مبدل میشود.معیوب بودن شیر تخلیه و شیر پرکن پکیج, یا خارج شدن از آب بندی اتصالاتی نظیر فلوسوییچ یا شیر موتوری به دلیل خرابی ارینگهای آنها نیز علت آبریزی پکیج هستند, که در تمامی این موارد میتوانید با تهران پایپر متخصص تعمیر پکیج درخواست سرویس کنید.

علل متفاوتی مثل پاره شدن شیلنگ یا شیرهای پکیج و نشتی از قطعاتی مانند محل اتصال به مبدل و حتی ترک خوردن مبدل پکیج دیواری را میتوان از دلایل نشتی آب از زیر پکیج عنوان نمود . در صورت نشتی از شلنگهای پکیج این مساله کاملا معلوم بوده  و در برخی موارد احیانا یک اورینگ یا واشر از شیر سراهی یا قطعاتی مانند شیرسراهی موجب این نشتی ها زیر پکیج شود.

  • آب گرم است اما رادیاتور سرد است

خرابی پمپ سیرکولاتور پکیج, خرابی فلوسوئیچ, عمل نکردن سیستم بای پس پکیج و خرابی شیر سه راهی موتوری از دلایل گرم نشدن رادیاتورها هستند. البته علت سرد شدن رادیاتور شوفاژ ممکن است وجود رسوب در مدار گرمایش نیز باشد.

  • سرد شدن آب مصرفی پکیج

علت گرم نشدن آب مصرفی میتواند کم بودن فشار گاز یا آب سرد مصرفی باشد. این مشکل به خصوص در اوج مصرف گاز به دلیل کم بودن انشعاب یا بالا بودن مصرف گاز در ساختمان باشد. در مورد کم شدن فشار آب سرد هم در طبقات بالا و در فصل تابستان این مشکل بیشتر نمود پیدا میکند. ایجاد رسوب در مبدل ثانویه نیز از دلایل رایج و تشدید این مساله است که بایستی با اسیدشویی مبدل پکیج مشکل را حل نمود.

  • پکیج خطا یا چشمک میزند

هر خرابی از کوچک و بزرگ با نشان دادن ارور توسط پکیج به شما اعلام میشود, تا به فکر رفع آن باشید.

  • تولید سر و صدا توسط پکیج

دلایل مختلفی برای به وجود آمدن صدای تق تق و ناهنجار از پکیج وجود دارد. انسداد لوله های آب, کم بودن فشار آب مصرفی,انبساط و انقباض لوازم پکیج در اثر تغییرات دمایی, نقص در پرشر سوییچ, هواگرفتگی پکیج و رسوب گرفتن مبدل و لوله کشی شوفاژ از علل این صداها هستند که با بررسی های دقیق تری بایستی نسبت به رفع صدا و تعمیر پکیج در تهران رفع شوند.