ارتفاع لوله پکیج از کف تمام شده - محل نصب پکیج دیواری طبق مقررا

ارتفاع لوله پکیج از کف تمام شده

ارتفاع لوله پکیج از کف تمام شده چقدر است؟ این سوال برای بسیاری از مجریان لوله کشی و افراد عادی یک سوال شده که جواب مشخصی نگرفته و مرجعی برای پاسخ دهی به آنها وجود ندارد. ارتفاع نصب پکیج هیچ ربطی به نوع و برند پکیج دیواری و نوع لوله کشی پکیج دیواری ندارد.

اما ما به طور صریح اعلام میکنیم که ارتفاع لوله پکیج از کف تمام شده در حدود 150 سانتیمتر است. این ارتفاع میتواند تا حدود 30 سانتیمتر کمتر یا بیشتر شود , اما عدول بیشتر از این اندازه ممکن است مشکلاتی برای پکیج به وجود بیاورد. از آنجا که ارتفاع بیشتر اماکن مسکونی بین 2/5 تا 2/7 سانتیمتر است. ارتفاع مناسب لوله پکیج در حد 1/5 متر باعث میشود که 1 متر از لوله تا سقف باقی بماند. این ارتفاع جلوی دست و پا و در دسترس کودکان نبوده و در ضمن از آنجا که لوله دودکش پکیج بین 30 تا 40 سانتیمتر زیر سقف قرار میگیرد, و 50 سانتیمتر هم قد پکیج در نظر گرفته شده و ارتفاع نسبتا خوبی به نظر میرسد. 

دسترسی آسان به پکیج برای سرویس و تعمیر پکیج دیواری و همچنین عدم مزاحمت در رفت و آمد از مهمترین پارامترها برای تعیین ارتفاع لوله پکیج از کف تمام شده محسوب میشود.

این ارتفاع برای لوله آب سرد و گرم, لوله رفت و برگشت و لوله ورودی آب پکیج است. ارتفاع لوله گاز پکیج هم در همین حد است اما باستی در مجاورت محل نصب پکیج و با فاصله از لوله کشی های پکیج قرار گرفته باشد.

لطفا بخوانید: آموزش گام به گام اسید شویی پکیج ایران رادیاتور

ارتفاع لوله پکیج از کف تمام شده و محل نصب پکیج دیواری طبق مقررات

چرا ارتفاع لوله پکیج از کف تمام شده مهم است

به دلیل اینکه قبل از نصب پکیج و حتی در عملیات سفت کاری ممکن است کار اجرای لوله کشی انجام شود و بسیاری ممکن است که این ارتفاع را ندانند. معمولا بین 10 تا 20 سانتیمتر کف سازی انجام میشود. با همین شرایط بایستی برای ساختمان های در حال ساخت ارتفاع لوله ای که از کف بالا می آیند از کف تمام نشده حدود 1/70 و از کف تمام شده 1/5 متر در نظر بگیریم.

ارتفاع پکیج دیواری حدود 50 سانتیمتر بوده و با این اوصاف پکیج در قسمت پایین در 1/5 متر و از قسمت بالا در ارتفاع 2 متر قرار میگیرد. 

لطفا بخوانید: اسم اتصالات لوله نیوپایپ

اندازه لوله رادیاتور از کف تمام شده

اندازه لوله رادیاتور از کف تمام شده برای لوله برگشت 10 تا 15 سانتیمتر و برای لوله رفت 60 تا 65 سانتیمتر است. لوله کشی این دو لوله بایستی با صفحه نصب یا شابلون رادیاتور تنظیم شود. فاصله این لوله ها 50 سانتیمتر است و در یک راستا قرار میگیرند.

اندازه شابلون رادیاتور

اندازه شابلون رادیاتور از قسمت بیرونی بین 55 تا 60 سانتیمتر است, اما مهمترین قسمت اندازه آن آکس تو آکس دو سوراخ وسط آن است که دقیقا 500 میلیمتر است.

سایز لوله کشی پکیج

سایز لوله کشی پکیج در لوله های پلاستیکی برای رفت و برگشت شوفاژ قطر 25 پلیمری و برای لوله های آب سرد و گرم و ورودی نیز 20 یا 25 است. البته اگر تعداد شیرآلات و مساحت آپارتمان بیشتر باشد بهتر است لوله کشی آب نیز با قطر 25 انجام شود. برای لوله کشی پکیج های بزرگ از لوله های 32 نیز استفاده میشود.

در لوله کشی پنج لایه لوله کشی پکیج میتواند با یک سایز کاهش انتخاب شود اما بهتر است مانند لوله تک لایه و برای گردش بهتر آب و افزایش دبی از کاهش سایز خودداری کنید.

سایز لوله گاز پکیج

در لوله کشی گاز پکیج قطر شیر و لوله گاز حتما بایستی 3/4 یا 1 اینچ باشد و در صورت لوله کشی با سایز 1/2 احتمالا پکیج در روزهای اوج مضرف گاز و فصل زمستان با مشکل مواجه شده و  احتمال روشن نخواهد شد. در ساختمان هایی که دارای پکیج نبوده اند و قصد نصب و راه اندازی پکیج دارند برای نصب پکیج بایستی در هنگام اجرا و تعمیرات لوله کشی گاز منازل حتما به این مساله توجه کنند.

محل نصب پکیج دیواری طبق مقررات ملی ساختمان

محل نصب پکیج طبق قوانین سازمان نظام مهندسی بایستی در بالکن , آشپزخانه و نقاط مسقف و دارای هوادهی مناسب به بیرون باشد. نصب پکیج در سرویس بهداشتی, اتاق خواب و پذیرایی , راه پله ممنوع است.